تحقیق در مورد فلسفه آموزش و پرورش 20 ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه
قسمتی از متن .doc :
فلسفه چیست؟
هدف کلی: آشنایی با مفهوم،تعریف،موضوع،هدف و ابعاد گوناگون دانش فلسفه
تعریف تعریف
تعریف در لغت یعنی شناساندن و منظور از آن این است که پدیده یا امری یا شیئی را به طور جامع به دیگران بشناسانیم.طوری که گوینده و شنونده یا نویسنده و خواننده دارای درک مشترکی از آن باشند.بنابراین می توانیم نتیجه گیری کنیم که:
1 - تعریف با کلمه یا عبارتی توصیفی آغاز می شود.
2 - کلمات یا صفاتی را برای تعریف بکار می بریم که بسیاری از مردم مخصوصا ً متخصصان و اهل فن آنها را برای چیز مورد تعریف پذیرفته اند و به صورت معیار یا میزان درآمده اند.
3 - در تعریف پدیده یا شیئ مورد نظر یا چیزی از جانب خود اضافه نمی کنیم یا اگر خواستیم اضافه کنیم چنان به تبیین آن می پردازیم که همگان آنرا بپذیرند
اینگونه تعریفها را در اصطلاح تعریف توصیفی می نامند. زیرا ما کاری جز توصیف یا بیان حالت،چگونگی و ویژگیهای پدیده مورد نظر انجام نمی دهیم.
گرچه در مورد این قبیل تعریفها بین اکثر مردم یا گروهی از آنان اتفاق نظر نسبی وجود دارد.معهذا یا نمی توانیم و یا احتمالا ً نمی خواهیم همه مفاهیم را به ترتیبی که ذکر شد تعریف کنیم.
در این موارد ما ناچاریم آنچه را که قادر به بیان آن هستیم یا تمایل داریم بیان کنیم به صورت تعذیفی ویژه ارائه دهیم.این قبیل تعریفها را تعریف دستوری یا تجویزی یا تعریف قراردادی می نامند.شخص در ارائه این نوع تعریف خود را آزاد احساس می کند و آنچه را که درست می داند بکار می برد.
یک راه دیگر هم برای رسیدن به تعریف این قبیل مفاهیم وجود دارد و آن تجزیه و تحلیل آنها است.این قبیل تعریف را تعریف تحلیلی می گویند.
تعریف فلسفه
شاید ساده ترین راه تعریف فلسفه معنی کردن این واژه باشد.فلسفه،فیلوسوفیا ،از دو کلمۀ یونانی فیلو به معنی دوستدار و سوفیا به معنی دانایی ترکیب یافته است.به این ترتیب فلسفه یعنی دوستداری دانایی.این واژه تقریبا ً دقیق و راهبر به معنا است،زیرا هم خواستگاه و هم مقصد فلسفه را روشن می سازد.یعنی خواستگاه فلسفه عشق و دوست داشتن و مقصد آن دانش و معرفت است .فلسفه نوعی شناخت یا معرفت است
فلسفه یا شناخت فلسفی محصول تفکر و اندیشیدن یا به قولی محصول فلسفیدن است.فلسفیدن حالتی است که در آن تمام نیروی معنوی انسان برای شناختن متمرکز می شود و رنگ ممتاز آن توجه به شناسایی است که فلسفه محصول این حالت است.
می توانیم تعریف زیر را برای فلسفه در معنای خاص نتیجه گیری کنیم بدون اینکه آن را یک تعریف جامع و مانع و شناساننده و مورد قبول همگان بدانیم.چون چنین چیزی تقریبا ً امکان پذیر نیست.فلسفه عبارت است از بررسی و شناخت تحلیلی و انتقادی مسائل اساسی زندگی انسان به صورت یک کل یا بخشی از آن در ارتباط با کل
موضوع و هدف فلسفه
در دوره های قبل کوشش فلسفه و فیلسوف در جهت شناخت حقیقت و ذات هستی ها با روشهای استدلال عقلی صرف می شد.یعنی بیشتر جنبۀ هستی شناسی مطلق داشت ولی بعد از رنسانس همّ آنها مصروف شناسایی ارزش حقیقت و ماهیت آن شد و فیلسوفان به راههای استفاده عملی از معرفت و علم در زندگی روزمره توجه کردند.به این ترتیب پیشرفت علوم طبیعی آنهم با استفاده از روشهای تجربی را سبب شدن،در صورتی که همین رشته ها قبلا ً هم با روشهای عقلی مطالعه می شدند.
چنین بررسی هایی به نوبه خود موجب پیدایش موضوع تازه ای برای مطالعه شد که به معرفت شناسی یا شناخت شناسی معروف است.البته موضوع شناخت قبلا ًنیز در فلسفه مطرح بود و فیلسوفان قدیم هم به آن توجه داشتند. آنچه این دوره را از دوره های قبل متمایز می سازد و کنار گذاشتن مسائل دیگر و پرداختن صرف به مسئله شناخت بود.
بحث دربارۀ انسان،طبیعت و شناخت به شکل تازه ای مطرح شد و مکاتب جدید فلسفی پایه گذاری گردید .مکاتب تجربه گرایی به پیشوایی فرانسیس بیکن در انگلستان،عقل گرایی به پیشوایی رنه دکارت در فرانسه ،نقد گرایی به رهبری امانوئل کانت در آلمان و اثبات گرایی به رهبری اگوست کنت در فرانسه ،تکامل گرایی به رهبری هربرت اسپنسر در انگلستان و بالاخره عمل گرایی به رهبری ویلیام جیمز و جان دیوئی بیشتر در امریکا از جمله آنها هستند.
مکتب های مختلف فلسفی پاسخهای گوناگون به این سؤال دارند که بعضی از مهمترین آنها عبارتند از:
1 - نظریه شناخت:مطابق این نظریه موضوع فلسفه ماهیت شناخت است
2 - نظریه ارزشها:علوم آنچه را که هست بررسی می کنند
3 - نظریه انسان گرایان:در این نظریه انسان به عنوان شرط اصلی و بنیاد هر چیز دیگر است
4 - نظریه تحلیل زبان:به اعتقاد طرفداران این نظریه فلسفه ساخت زبانی علوم دیگر را بررسی می کند و به گفته ویتگنشتاین هیچ جمله فلسفی وجود ندارد .آنچه هست فقط توضیحات جمله ها است.وی و اکثر اثبات گرایان منطقی معاصر از این نظریه طرفداری می کنند.
فلسفه هم از لحاظ روش و هم از لحاظ هدف با علوم فرق دارد.بنابراین به اعتباری می توان گفت که فلسفه بیش از علوم به ریشه ها و بنیادها نفوذ می کند و می کوشد آنجا که علوم دیگر قانع شده و ایستاده اند باز هم به کاوش بپردازد و پرسش مطرح سازد.
از مطالعه مجموع آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت که موضوع فلسفه در دو حوزه مهم و وسیع خلاصه می شود:
1 - متافیزیک که از آن به عنوان معرفت به شناسایی و هستی تعریف می کنند و خود شامل دو بخش عمده است:
الف)هستی شناسی که به بحث از مطلق وجود یعنی هستی عاری از هر قیدی می پردازد.
ب)شناخت شناسی یا نظریه معرفت که درباره امکان شناخت یا امکان شناخت جهان و ماهیت خود شناخت بحث می کند.شناخت شناسی در حقیقت مدخل مابعد- الطبیعه است.
2 - ارزش شناسی یا فلسفه ارزشها که ماهیت آرمانها یا ارزشهای مطلق یا خیر و زیبایی را مورد بحث قرار می دهد.
به عقیده بیشتر فیلسوفان موضوعات عمده فلسفه به معنای کلاسیک آن سه موضوع هستی شناسی،شناخت شناسی و ارزش شناسی است.اگرچه ممکن است برخی از فلاسفه معاصر با این نظر موافق نباشند.
اهداف فلسفه
1 - بدست آوردن یک نظریه از کل هستی یا بودن
2 - کشف مفاهیم و معانی و ارزشهای اشیاء و امور و پدیده ها به طور کلی
3 - تحلیل و انتقاد از فرضها و مفاهیم
4 - سرانجام کمک به مردم در گسترش جهان بینی سالم و بهره مندی از یک زندگی سالم انسانی
تربیت چیست؟
هدف کلی:
آشنایی با تعریف،مفهوم و ابعاد گوناگون تربیت
تربیت در جریان زندگی انسان نقش مهم و اساسی دارد.ارائه یک تعریف جامع و مانع از تربیت قدری مشکل به نظر میرسد.به همین دلیل اغلب کسانی که در این راه تلاش کرده یا می کنند،بالاخره یا به تعریف تجویزی یا قیدی از تربیت روی می آورند و یا مانند فلاسفه پیرو مکتب تحلیل زبان به جای تعریف معین از تربیت به تحلیل و تبیین مفهوم آن با توجه به مصادیق می پردازند.
گروه سومی هم وجود دارد که دادن تعریف معین و مشخص از تربیت را ممکن می دانند و عقیده دارند برای اینکه بین تربیت نظری و تربیت عملی تناسب و هماهنگی وجود داشته باشد لازم است که تعریف روشنی از تربیت بدست داد.بعضی نیز مانند پیترز از ملاکها و معیارهایی سخن می گویند که بتوانند آن را از سایر فعالیت ها جدا کنند.
پیترز عقیده دارد که تربیت مستلزم:
1- انتقال ارزشهایی است که افرادی آنها را پذیرفته اند و می خواهند به دیگران منتقل نمایند
2- شناخت و معرفت مؤثر است
3- کاربرد روشهای خاص برای انتقال معرفت و ارزش است
در واقع پیترز تربیت را فرایندی می داند که دارای محتوی و روش است.
معنی و مفهوم تربیت
برای رسیدن به تعریف تربیت بحث را با توجه به معانی لغوی تربیت و اصطلاحاتی که مترادف آن بکار می روند پی می گیریم.
1- تعلیم یا آموزش :این واژه در لغت نامه دهخدا به معنی آموختن،بیاگاهانیدن،آموختن،آگاهانیدن،کسی را چیزی آموختن،آموزانیدن و....آمده است
2- تربیت یا پرورش:در همان جا،پرورانیدن،پروردن، پروردن و آموختن معنی شده است.
از سوی دیگر در زبان فارسی،هر دو کلمات تعلیم و تربیت هم در مورد انسان و هم در مورد حیوان بکار می روند و تربیت حتی دربارۀ گیاهان نیز کاربرد دارد.اما کلمه در مورد انسان دارای کاربرد عمیقتر و وسیعتری است.در مفهوم لغوی به کار بردن کلمه تربیت از پرورش عضلات بدن تا کمالات معنوی را شامل می شود.
بنابراین آنچه از واژه تربیت استنباط می شود این است که تربیت شامل ایجاد یا فعلیت بخشیدن هر نوع کمالی در انسان می شود که مطلوبیت و ارزش داشته باشد.این کمال گاهی جنبه شناختی دارد که به دانش،شناخت و آگاهی انسان مربوط می شود گاهی نیز جنبه کنشی یا حرکتی دارد که به رفتارها و اعمال عینی انسان که اغلب دارای مظاهر جسمانی هستند مربوط می شود و بالاخره گاهی جنبه گرایشی یا عاطفی دارد که با نگرش،اعتقاد،ایمان و علایق،احساسات انسان مرتبط است.
کاربرد کلمه تعلیم و تربیت در مورد غیر انسان آنهم برای دست اندرکاران علوم تربیتی مسامحه آمیز است و اهل فن هر دو آنها را درمورد انسان بکار می برند.
3- تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش:کاربرد این واژه مرکب که به معنای واحدی دلالت دارد در زبان فارسی تاریخچه طولانی ندارد و احتمالا ً از آغاز قرن اخیر فراتر نمی رود.
4- تدریس:به فعالیت خاصی گفته می شود که به وسیله معلم انجام می گیرد تا شاگردان مطلبی را بیاموزند.
5- مهارت آموزی یا عادت دادن:این عمل ایجاد مهارت در افراد از طریق تمرین و تکرار و کارورزی است.
ماهیت تربیت
آیا تربیت فن یا هنر است؟
درست بر سر همین مسئله است که بیشتر صاحب نظران تربیتی اختلاف نظر دارند.مثلا ً بعضی از آنان تربیت را فن و بعضی دیگر آنرا نوعی هنر می دانند.برخی هم با دلایلی که ارائه می دهند آنرا نوعی علم می خوانند.
معلم باید برای روشن شدن کار خود و منظم و منطقی عمل کردن در جریان تربیت به تدوین نظریه تربیت یا لااقل نظریه تدریس اقدام کنند.
هرگاه علمای تربیتی بتوانند در مورد مسائل خاص خود دست به پژوهش بزنندو این پژوهش هم پژوهش کاربردی باشد و نتایج بدست آمده از این پژوهش از خاصیت نظم پذیری و قدرت پیشبینی برخوردار باشد می توان تربیت را نیز یک علم دانست.با توجه به این نکته که خاصیت نظم پذیری و قدرت پیش بینی قوانین حاصل از این نوع پژوهشها به قدرت و استحکام سایر علوم نیست باید گفت که علم تربیت هنوز دوران نوزادی خود را می گذراند.
بسیاری از علمای تربیتی هنوز هم دوست دارند به علت استفاده های فراوانی که از تحقیقات و یافته های علوم دیگر و حتی فلسفه می برند این رشته از دانش بشری را به جای علم تربیت یا تربیت شناسی با اصطلاح آشنای علوم تربیتی بنامند.
عناصر تربیت
گذشته از مسئله فن،هنر،یا علم بودن تربیت که زمینه های مناسبی برای اختلاف نظر در مورد ماهیت تربیت هستند. زمینه های دیگری نیز برای اختلاف نظر صاحب نظران تربیتی وجود دارند.عناصری که در یک جریان تربیتی مداخله می کنند از جمله آنها است.
سایر محصولات :
تحقیق در مورد فلسفه آموزش و پرورش 20 ص
تحقیق در مورد فلسفه آموزش و...
مقاله درباره دریای خزر 56 صمقاله درباره دریای...
مقاله درباره درک وبیان هنرمعماری 20 صمقاله درباره درک وبیان...
تحقیق در مورد فرهنگ و دموکراسیتحقیق در مورد فرهنگ و...
تحقیق در مورد فراوانی علایم افسردگی، اضطراب منتشر، وسواسی و ترس مرضی در فاز اینترایکتال مبتلایان به صرعتحقیق در مورد فراوانی علایم...
مقاله درباره دریچه های مصنوعی قلب و پیشگیری از اندوکاردیت باکتریالمقاله درباره دریچه های مصنوعی قلب...
تحقیق در مورد عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهر اهواز 29 صتحقیق در مورد عوامل موثر...
مقاله درباره دروغگو دشمن خداستمقاله درباره دروغگو دشمن خداست...
تحقیق در مورد عوامل مؤثر در کیفیت زندگی زناشویی 25 صتحقیق در مورد عوامل مؤثر در...
مقاله درباره دروغمقاله درباره دروغ...
تحقیق در مورد علل بررسی دزدی در کودکان ، نوجوانان و جوانان 46 صتحقیق در مورد علل...
مقاله درباره دروغ گوییمقاله درباره دروغ گویی...
تحقیق در مورد عقبماندگى هوشى 14صتحقیق در مورد عقبماندگى هوشى...
مقاله درباره دروغ و جنبه های اخلاقی آنمقاله درباره دروغ و جنبه های اخلاقی...
تحقیق در مورد عشق 52 صتحقیق در مورد عشق 52...
مقاله درباره دروغ در روایات اسلامیمقاله درباره دروغ در...
تحقیق در مورد عرضه و تقاضا 23 صتحقیق در مورد عرضه و...
مقاله درباره دروغ بدترین بیماریمقاله درباره دروغ بدترین بیماری...
تحقیق در مورد طلاق 22 صتحقیق در مورد طلاق 22 ص...
مقاله درباره دروغ 25 صمقاله درباره دروغ...
تحقیق در مورد طرحهای برتر موضوع حسابداری اجتماعی 41 صتحقیق در مورد طرحهای برتر موضوع حسابداری...
مقاله درباره درود بر نوروزمقاله درباره درود بر...
تحقیق در مورد طراحی ، تولید و کاربرد مواد آموزشیتحقیق در مورد طراحی ، تولید و...
مقاله درباره درموردعرفانمقاله درباره درموردعرفان...
سن و روشهای مبارزه با کندمسن و روشهای مبارزه با کندم...
تحقیق در مورد شناخت حسی و حرکتی کودک 17 صتحقیق در مورد شناخت...
فایل تبلت چینی با cpu A10 a088_v3.0_dbl_2g_v1.1.4فایل تبلت چینی با cpu...
مقاله درباره درمورد قوانین فوتسالمقاله درباره درمورد قوانین فوتسال...
تحقیق در مورد شرایط مناسب ازدواجتحقیق در مورد شرایط مناسب ازدواج...
مقاله درباره درمورد تهرانمقاله درباره درمورد تهران...
تحقیق در مورد سرمایه گذاری کوتاه مدت در شرکتها 20 صتحقیق در مورد سرمایه گذاری...
فایل فلش تبلت چینی با پردازنده A33 و مین بردtw_a0922_v40فایل فلش تبلت...
مقاله درباره درمان و مراقبتمقاله درباره درمان و...
تحقیق در مورد سایه روشنهایی از مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها 47 صتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد ساختار اقتصادی واجتماعی حاشیه شهرمشهد وانحرافات اجتماعی 30 صتحقیق در مورد...
مقاله درباره درمان بیماران سالمندمقاله درباره درمان بیماران...
تحقیق در مورد زندگی عشایر 54 صتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی مقایسه ای سلامت روانی بین سالمندان ساکن خانه سالمندان و سالمندان ساکن در منزل دتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد روش تحقیق حرکتهای تجزیه طلبانه پس از انقلاب 23 صتحقیق در مورد روش تحقیق ...
مقاله درباره درصد فراوانی تجمعمقاله درباره درصد فراوانی تجمع...
تحقیق در مورد روانشناسی تربیتی 36صتحقیق در مورد روانشناسی تربیتی 36ص...
تحقیق در مورد روان درمانی گروهی 30 صتحقیق در مورد روان درمانی گروهی...
مقاله درباره درصد شرکت کنندگان در آزمون شیمی 18 صمقاله درباره درصد شرکت کنندگان در...
تحقیق در مورد روابط اجتماعیتحقیق در مورد روابط اجتماعی...
مقاله درباره درسهایی از اتخاذ سیاست صنعتی در برزیل و چینمقاله درباره درسهایی...
تحقیق در مورد رموز ازدواج موفق 45 صتحقیق در مورد...
مقاله درباره درسهایى از تفسیر سوره نورمقاله درباره درسهایى از تفسیر سوره...
تحقیق در مورد رابطه جسم و روان 35 صتحقیق در مورد رابطه جسم و روان...
مقاله درباره درسهای زندگیمقاله درباره درسهای زندگی...
مجله Auto Restorerمجله Destiny شماره 69
تحقیق در مورد گزارش کارآموزی زراعت سویا 31 ص
تحقیق در مورد گلخانه 22 ص
تحقیق در مورد گزارش کار آموزی ریخته گری 47 ص
تحقیق در مورد گروههای سازگاری رویش در قارچ 45 ص
تحقیق در مورد کوبیسم
تحقیق در مورد کنترل جمعیت و نهاد خانواده در اروپا 4ص
تحقیق در مورد کاربرد ربات در دریا 15 ص
تحقیق در مورد کابل ها 50ص
تحقیق در مورد چگونه نیروی خود را در ورزش تنیس به بالاترین حد خود برسانیم
تحقیق در مورد چگونگی تنظیم قرارداد اجاره واحدهای مسکونی و نحوه تخلیه آنها 7ص
تحقیق در مورد چگونه زباله کمتری تولید کنیم
تحقیق در مورد چگونه بین مسئولیت های کاری و خانوادگی تعادل برقرار کنیم
تحقیق در مورد چک 10ص
تحقیق در مورد عدالت در یونان باستان و ایران 38ص
تحقیق در مورد عکس شیخ صفی
تحقیق در مورد عارضه گودی کمر
تحقیق در مورد فرسایش و راههای مقابله با آن 38 ص
تحقیق در مورد فخرالدین اسیعد گرگانی
تحقیق در مورد فداییان اسلام 14 ص
تحقیق در مورد طراحی و کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت 28 ص
تحقیق در مورد طالبان و امنیت جمهوری اسلامی ایران 23 ص
تحقیق در مورد فرایند تصمیم گیری خریدار ومصرفکننده
تحقیق در مورد عشایر خوزستان
تحقیق در مورد علوم محاسباتی و علم نانو 38 ص
تحقیق در مورد سیستم مخابرات
تحقیق در مورد عصر مدرن و شکوفایی اقتصادی 20 ص
تحقیق در مورد شرکت سهامی 32 ص
تحقیق در مورد طرز کار آسانسور 32 ص
تحقیق در مورد علل پیشروی مسلمانان در ایران و شکست ساسانیان 29 ص
تحقیق در مورد غلامحسین بنان افتخاری سراج 13ص
تحقیق در مورد علم ریاضیات 19 ص
تحقیق در مورد شرکتها ، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و آرمان توسعه هزاره 77 ص
تحقیق در مورد سیمپیچی موتور خادمی
تحقیق در مورد پول و ارز بانکداری
پاورپوینت در مورد مدیریت زخم های فشاری
کلمات کلیدی :صاحب نظران ربیی این قبیل عریفها نیجه گیری کنیم مورد فلسفه آموزش این واژه این قبیل این نظریه شناخ شناسی علوم دیگر وجود دارد اخلاف نظر داشه باشد فلسفه انسان نظریه شناسی گرایی دارند موضوع
- ۹۶/۰۹/۱۳